|
(4) Příklad 4
02.07.2008
Příručky obvykle tvrdí: "Do rohu zatlačíte krále snadno" a uvádí většinou jen takovýto příklad matového vedení z nesprávneho rohu na druhou stranu. Když se tento mat budete učit proti počítači, tak některé programy ustupují do špatného rohu dobrovolně.
Důležitou pomůckou je pamatovat si písmeno M (nebo W, záleží, z jaké strany se na to díváte) pro manévr svého jezdce. Zde je začátek na c2 (aby král nemohl zpátky do špatného rohu), pak pokračujeme d4-e2-f4-g2, tak, abychom vynutili podobnou pozici, která je v prvním příkladu.
Zde lze dát mat 20.tahem (to se to píše, když dnes máme tablebáze). 1.Jc2+
Kb1
2.Sb3
jakékoliv tempo po diagonále b3-g8 ma stejný účinek 2...Kc1
3.Sa2
Kd1
4.Jd4
Nyní učebnicový příklad, kdy se král stále snaží ustupovat do špatného rohu, zkrátí si tak život o tři tahy. 4...Kc1
[Pokus o útěk na druhou stranu dá černému pár tahů navíc. 4...Ke1
5.Kd3
Kf2
(5...Kd1
6.Je2
Ke1
7.Ke3
Kd1
8.Sb3+
atd.) 6.Je2
Kg2
(6...Kf3
7.Se6
Kf2
8.Sd5
Ke1
9.Ke3
Kd1
10.Sb3+
) 7.Se6
Dobře si pamatujte tuto bariéru tvořenou střelcem a jezdcem. Jezdec hlídá černá pole a střelec bílá. Ústup f3 je jen slepá ulička, takže střelec musí jednou tempovat. 7...Kf3
8.Sc8
Kf2
9.Sg4
utažení šroubů, král musí zpět na poslední řadu. 9...Ke1
10.Jf4
(o tah pomalejší je "metodické" 10.Ke3
Kd1
11.Sf5
Ke1
12.Sc2
Kf1
13.Jf4
Ke1
14.Jg2+
Kf1
15.Kf3
Kg1
16.Kg3
Kf1
17.Sd3+
Kg1
18.Jf4
Kh1
19.Se2
Kg1
20.Jh3+
Kh1
21.Sf3#
) 10...Kf2
11.Jh5
Ke1
12.Ke3
Kf1
13.Jf4
Ke1
14.Jg2+
Kf1
15.Kf3
Kg1
16.Je3
Kh2
17.Kf2
Kh1
18.Sf5
Kh2
19.Jf1+
Kh1
20.Se4#
] 5.Je2+
Kd1
6.Kd3
Ke1
7.Ke3
Kd1
8.Sb3+
tento obrazec je dobré si pamatovat. Jezdec drží ústupové pole c1 a šach střelcem donutí krále k poslušnosti. 8...Ke1
9.Jf4
Kf1
10.Sc2
Já to zde hraji jednoduše a tempuji střelcem. Dávám tím ale černému králi tah navíc. [Jedna z možností, jak mat zrychlit o jeden tah dle tablebází: 10.Sd5
Ke1
11.Sf3
Kf1
12.Se2+
využívá toho, že nyni král nesmí na e1, protože by dostal mat okamžite. 12...Kg1
13.Kf3
Kh2
14.Kf2
Kh1
tady lze využít, že král a střelec pokryjí oba ustupy, f1 i h3, takže není třeba ztrácet čas na manévr střelcem do pozice obdobné z příkladu 1. 15.Kg3
Kg1
16.Jh3+
Kh1
17.Sf3#
] 10...Ke1
11.Jg2+
Kf1
12.Kf3
Kg1
13.Kg3
k matu ve stejném počtu tahů vedou i jiné možnosti, ty si najděte na počítači s tablebázemi. Mě to takhle připadá instruktivní. 13...Kf1
14.Sd3+
Kg1
15.Jf4
Kh1
A teď tu máme přímo pozici z příkladu 3: 16.Se2
[trochu delší je to při uplatnění jednoduchého schématu příkladu 1: 16.Sf1
Kg1
17.Sh3
Kh1
18.Sg2+
Kg1
19.Je2#
] 16...Kg1
17.Jh3+
Kh1
18.Sf3#
*
|