| 
(4) Příklad 4 
 02.07.2008 
Příručky obvykle tvrdí: "Do rohu zatlačíte krále snadno" a uvádí většinou jen takovýto příklad matového vedení z nesprávneho rohu na druhou stranu. Když se tento mat budete učit proti počítači, tak některé programy ustupují do špatného rohu dobrovolně.
Důležitou pomůckou je pamatovat si písmeno M (nebo W, záleží, z jaké strany se na to díváte) pro manévr svého jezdce. Zde je začátek na c2 (aby král nemohl zpátky do špatného rohu), pak pokračujeme d4-e2-f4-g2, tak, abychom vynutili podobnou pozici, která je v prvním příkladu.
Zde lze dát mat 20.tahem (to se to píše, když dnes máme tablebáze). 1.Jc2+
 Kb1
 2.Sb3
 jakékoliv tempo po diagonále b3-g8 ma stejný účinek 2...Kc1
 3.Sa2
 Kd1
 4.Jd4
 Nyní učebnicový příklad, kdy se král stále snaží ustupovat do špatného rohu, zkrátí si tak život o tři tahy. 4...Kc1
  [Pokus o útěk na druhou stranu dá černému pár tahů navíc. 4...Ke1
 5.Kd3
 Kf2
  (5...Kd1
 6.Je2
 Ke1
 7.Ke3
 Kd1
 8.Sb3+
 atd.) 6.Je2
 Kg2
  (6...Kf3
 7.Se6
 Kf2
 8.Sd5
 Ke1
 9.Ke3
 Kd1
 10.Sb3+
) 7.Se6
 Dobře si pamatujte tuto bariéru tvořenou střelcem a jezdcem. Jezdec hlídá černá pole a střelec bílá. Ústup f3 je jen slepá ulička, takže střelec musí jednou tempovat. 7...Kf3
 8.Sc8
 Kf2
 9.Sg4
 utažení šroubů, král musí zpět na poslední řadu. 9...Ke1
 10.Jf4
  (o tah pomalejší je "metodické" 10.Ke3
 Kd1
 11.Sf5
 Ke1
 12.Sc2
 Kf1
 13.Jf4
 Ke1
 14.Jg2+
 Kf1
 15.Kf3
 Kg1
 16.Kg3
 Kf1
 17.Sd3+
 Kg1
 18.Jf4
 Kh1
 19.Se2
 Kg1
 20.Jh3+
 Kh1
 21.Sf3#
) 10...Kf2
 11.Jh5
 Ke1
 12.Ke3
 Kf1
 13.Jf4
 Ke1
 14.Jg2+
 Kf1
 15.Kf3
 Kg1
 16.Je3
 Kh2
 17.Kf2
 Kh1
 18.Sf5
 Kh2
 19.Jf1+
 Kh1
 20.Se4#
] 5.Je2+
 Kd1
 6.Kd3
 Ke1
 7.Ke3
 Kd1
 8.Sb3+
 tento obrazec je dobré si pamatovat. Jezdec drží ústupové pole c1 a šach střelcem donutí krále k poslušnosti. 8...Ke1
 9.Jf4
 Kf1
 10.Sc2
 Já to zde hraji jednoduše a tempuji střelcem. Dávám tím ale černému králi tah navíc.  [Jedna z možností, jak mat zrychlit o jeden tah dle tablebází: 10.Sd5
 Ke1
 11.Sf3
 Kf1
 12.Se2+
 využívá toho, že nyni král nesmí na e1, protože by dostal mat okamžite. 12...Kg1
 13.Kf3
 Kh2
 14.Kf2
 Kh1
 tady lze využít, že král a střelec pokryjí oba ustupy, f1 i h3, takže není třeba ztrácet čas na manévr střelcem do pozice obdobné z příkladu 1. 15.Kg3
 Kg1
 16.Jh3+
 Kh1
 17.Sf3#
] 10...Ke1
 11.Jg2+
 Kf1
 12.Kf3
 Kg1
 13.Kg3
 k matu ve stejném počtu tahů vedou i jiné možnosti, ty si najděte na počítači s tablebázemi. Mě to takhle připadá instruktivní. 13...Kf1
 14.Sd3+
 Kg1
 15.Jf4
 Kh1
 A teď tu máme přímo pozici z příkladu 3: 16.Se2
  [trochu delší je to při uplatnění jednoduchého schématu příkladu 1: 16.Sf1
 Kg1
 17.Sh3
 Kh1
 18.Sg2+
 Kg1
 19.Je2#
] 16...Kg1
 17.Jh3+
 Kh1
 18.Sf3#
 * 
 |